خانه تکانی عید

با نزدیک شدن به سال جدید و چند روز مانده به عید نوروز یکی از سنت های قدیمی ایرانیان جان تازه ای گرفته و تکاپویی در بین خانه ها و خانواده های ایرانی شکل میگیرد. خانه تکانی! هرساله خانواده های ایرانی با انجام این سنت به استقبال بهار می روند. با گذشت زمان و تغییر در روند زندگی و امکانات، محدودیت های ایجاد شده در زمان، هزینه و کم آبی باعث شده تا خانواده های ایرانی از ترفندهای جدید برای انجام خانه تکانی استفاده کنند. در ادامه چند نکته کاربردی برای انجام این کار به شما معرفی میگردد.

آماده به کار شدن

قبل از شروع خانه تکانی در نظر بگیرید که چه وسایلی نیاز دارید پارچه، مواد شوینده، سطل و تمامی وسایلی که مورد نیازتان است را آماده کرده و در دسترس قرار دهید.

وظیفه هر فرد را مشخص کنید و تقسیم وظایف کنید تا زمان کمتری و نتیجه بهتری برای انجام کارها بیابید.

بهتر است از سطوح بالاتر جهت گردگیری و تمیز کردن خانه شروع کنید برای این کار از لوستر ها و دیوار ها شروع کنید و پس از آن سایر لوازم منزل مثل میز تلویزیون و مبلمان را گردگیری نمایید.

وسایل خانه مانند آباژور  و لوازم دکوری را با پارچه تمیز و کمی نم دار تمیز کنید.

استفاده از مواد شوینده شیمیایی را به حداقل برسانید

استفاده زیاد از مواد شوینده شیمیایی بدلیل تشکیل گاز های سمی همواره خطرناک و مشکل زا بوده است به همین جهت استفاده از پاک کننده های طبیعی میتواند جایگزین مناسبی برای این شوینده ها باشد. سرکه یک ماده شوینده و ضدعفونی کننده قوی و طبیعی است که برای پاک کردن سطوح شفاف و شیشه ای بسیار مناسب و کاربردی است. همچنین ترکیب سرکه به گونه ای است که مانع رشد باکتری و کپک می شود و در نتیجه سطوح برای مدت بیشتری براق و تمیز باقی می مانند.

سرکه و پنجره ها!

ابتدا با یک دستمال خشک گرد و خاک را از روی سطح پنجره بزدایید سپس محلول سرکه را بر  روی سطح شیشه اسپری نمایید سپس با یک روزنامه شیشه ها را بکشید بهتر است این کار را با روزنامه انجام دهید تا پارچه زیرا ممکن است پرزهای پارچه بر روی شیشه باقی بماند. کف پوش ها آینه و ساعت دیواری را هم میتوانید با این روش تمیز نمایید.

فرش و تابلو فرش

ابتدا خوب فرش را جارو زده و گرد و غبار آن را کامل از بین ببرید. سپس از صابون لباسشویی و یا شامپوی فرش برای تمیز کردن لکه های روی فرش استفاده کنید. شامپوی فرش به دلیل خاصیت قلیایی که دارد گزینه بسیار مناسبی برای تمیز کردن لکه ها می باشد. اگر شامپوی فرش در دسترس نیست میتوانید از ماست نیز استفاده کنید به طوری که مقداری ماست روی لکه ها ریخته سپس با دستمال تمیز آنرا خشک نمایید. همچنین میتوانید مایع ظرفشویی و نمک را در آب حل کرده و به عنوان پاک کننده از آن استفاده کنید. تابلو فرش های خودرا نیز میتوانید با این روش تمیز کنید.

ازبین بردن لکه های لوازم خانگی

اگر بر روی لواز خانگی سفید مثل آبمیوه گیری، ماشین لباسشویی، یخچال و فریزی و ... لکه های زرد رنگ مشاهئه میکنید، برای از بین بردن این لکه ها کافی است محلولی از مایع سفیدکننده، جوش شیرین و آب گرم درست کرده و با اسفنج بر روی سطح لک شده بکشید پس از چند دقیقه با یک دستمال تمیز مرطوب محل مذکور را دوباره تمیز کرده تا لکه به طور کامل از بین برود.

برای تمیز کردن سینک ظرفشویی از جنس استیل از مواد سفید کننده استفاده نکنید زیرا باعث کدر شدن رنگ استیل می گردد. بجای آن از مقداری سرکه سفید و یک پارچه تمیز استفاده کنید تا سینک ظرفشویی به خوبی تمیز گردد.

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp