نکات کلیدی و راهنمای خرید ماهیتابه چدنی

نکات کلیدی و راهنمای خرید ماهیتابه چدنی

امروزه آشپزی یکی از لذت بخش ترین امور در منزل بحساب می آید و داشتن ظروف مناسب برای آشپزی این امر را جذاب تر و ساده تر می کند که هر کدبانویی این ظروف را حتما تهیه می کند.

ماهیتابه چدنی یکی از اجزای مهم و کاربردی آشپز خانه است و وجود آن امری ضروری است، و به سبب پرکاربرد بودن آن باید جنس عالی و کیفیت بالایی داشته باشد تا بتوان مدتها با خیال راحت از آن استفاده کرد، یکی از بهترین مزایای تابه چدنی پخت و پز بدون روغن آن است که به طبع موجب جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی می شود.

استفاده از ظروف چدنی موجب افزایش میزان یون‌های آهن در غذای مصرفی می شود و با توجه به این نکته که کمبود آهن، مساله‌ای بسیار شایع در دنیای امروزی است استفاده از این ظروف می‌تواند مفیدتر هم باشد، چدن به سبب خاصیتی که دارد حرارت را به طور یکسان و تدریجی در همه جای تابه پخش میکند و مواد غذایی به خوبی مغز پخت و لذیذ می شوند.

طراحی درب ماهیتابه نچسب چدنی به گونه ای است که به هیچ عنوان بخارات حاصل از پختن مواد غذائی که در آن ویتامینها، پروتئینها و املاح مفید وجود دارد از داخل ظرف خارج نشده و به محض تماس با سطح داخلی درب، میعان صورت می پذیرد و بر روی مواد غذائی در حال پخت ریزش می کند، این امر موجب حفظ ارزش غذائی مواد شده و ضمن بهره مندی کامل از مواد غذایی، خوردنیهای کاملا سلامت و مفید را نوش جان خواهید کرد.

 

تابه پنکیک پز چدنی

 

تابه چدنی اصل

یکی از مشخصه های ماهیتابه چدن اصلی وزن آنهاست که به علت ماهیت آنها که آلیاژی از آهن، کربن و سیلیسیم هستند سنگینی زیادی دارند اما امروزه ماهیتابه هایی با عنوان ماهیتابه چدنی روانه بازار شدند که کف آنها لایه نچسب دارد و شکل ظاهری آنها شبیه به چدن است این تابه ها آلیاژ آلومینیوم هستند و وزن بسیار سبکی دارند اختللاف وزن آنها 3 برابر است.

روش دوم این است که ماهیتابه چدنی اصل خاصیت مغناطیسی دارد و آهن ربا به آن میچسبد.

روش سوم ظرف چدن در صورت ضربه خوردن یا افتادن دچار شکستگی می شوند.

روش چهارم در ماهیتابه چدنی جدید نوعی اندود سرامیک بکار رفته است و بر این مبنا این گونه ضروف نچسب علاوه بر داشتن امتیازات ظروف چدنی، مضرات ظروف تفلونی را ندارند.

تابه چدنی درب دار

ماهیتابه چدنی

در ادامه این مقاله به نکات مهم استفاده از ماهیتابه چدنی می پردازیم:

توصیه شده است که جهت جلوگیری از تبادلات نامطلوب چدن های بدون روکش با غذا در اولین بار استفاده، داخل آن را با کمی روغن چرب کنید و دو ساعت روی اجاق گاز یا درون فر قرار بدهید، همیشه قبل از استفاده از ظروف چدنی اصل باید مدت آن را بر روی حرارت قرار بدهید تا گرم شوند.

برای اطمینان از گرم شدن کافی ظرف می توانید قطره ای آب به درون آن بیاندازید اگر به سرعت تبخیر شد یعنی ظرف گرم شده است، به یاد داشته باشید که پس از اتمام پخت مواد غذایی را از درون ماهیتابه خارج کنید تا اکسید نشوند. همچنین برای شست و شو و تمیز کاری ظروف چدنی از ابر نرم استفاده کنید.

نکته دیگر این است که ماهیتابه چدن را هیچ وقت بدون وجود مواد غذایی روی شعله مستقیم قرار ندهید زیرا رنگ قابلمه تغییر می کند، بعد از پایان استفاده از تابه چدنی حتما آنرا بشویید زیرا این ظروف مناسب نگهداری در یخچال نیستند، برای هم زدن غذا از قاشق های مخصوص قابلمه چدن و یا قاشق چوبی استفاده کنید تا کف آن خط و خش نیافتد .

تابه چدنی ووک

یک نوع تابه بزرگ با لبه های بلند است و برای پخت غذاهای چینی به نام ووک تابه استفاده می شود. زمانی که چینی ها غذای خود را می پزند، سبزیجات و غذا را برای مدت کوتاهی و با حرارت زیاد در این ماهیتابه سرخ می کنند. به این ترتیب غذا زیاد سرخ و سوخته نمی شود و باید کمی نرم باشد. بنابراین ارزش غذایی سبزیجات بهتر حفظ می شود و برای سلامتی مفیدتر است. اگر از طرفداران غذاهای چینی هستید، بهتر است در کابینت شما وجود داشته باشد. تابه ووک نیز از خانواده تابه های چدنی است و حرارت را دفع می کند. البته جزو گران قیمت ترین خودکارها هستند.

اگر به ته این تابه ها نگاه کنید، شبیه سرامیک نیستند. در واقع در قسمت پایینی دارای روکش سرامیکی هستند و در رنگ های مشکی یا سفید موجود می باشند. مانند ظروف تفلون، ظروف سرامیکی نیز خاصیت نچسب دارند و باید مراقب خراشیدن با اشیا تیز بود. بهتر است تابه رنگ روشن انتخاب نکنید. درست است، در ابتدا ممکن است شیک و زیبا به نظر برسند، اما به زودی کفش آن لک می شوند و باید دائماً با انواع سفید کننده ها تمیز شوند.

 

حتما بخوانید : قابلمه چدن و ماهیتابه چدن اصل را چطور تشخیص دهیم؟

ماهیتابه چدنی و عمر مفید آن

ماهیتابه چدنی (که ترکیبی از سیلیسیم، آهن و کربن هستند)، عمر طولانی دارند این ظروف مناسب برای پخت و پز طولانی با دمای متوسط تا بالا هستند و اگر آلومینیوم نداشته باشند، گزینه مناسبی برای طبخ محسوب می‌شوند. این قابلمه‌ها به طور یکسان حرارت را پخش می‌کنند و به دلیل مقاومت زیاد در برابر دمای بالا برای سرخ کردن، پختن، گذاشتن در تنور، روی آتش و در فر قرار دادن بسیار مناسب هستند.

آیا زنگ زدگی سرویس چدنی باعث خراب شدن می‌شود؟

در ادامه پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، اگر در ماهیتابه چدنی خود آثار اکسایش (زنگ زدگی) مشاهده کردید با استفاده از سیم ظرفشویی رویه زنگ زده را که بر سطح تابه چدنی تشکیل شده است را پاک کنید و مراحل آماده سازی اولیه تابه چدنی را مجددا اجرا کنید، برای راحتی کار می توانید از شوینده های قوی استفاده کنید تا لایه زنگ زده را به راحتی بزدایید اما لازم است که ابتدا مطمئن بشوید که این مواد شوینده سمی نباشند تا مواد خطرناک آن توسط سطح ظرف جذب نشود.

انواع تابه های چدنی

اما لازم دانستیم که در نهایت شما را با یکسری از تابه ها آشنا کنیم.

ظرف چدنی مخصوص ماهی

تابه مخصوص ماهی

اکثر تابه های موجود در بازار گرد هستند، اما تابه های مستطیلی نیز وجود دارند. اگر می خواهید ماهی را به درستی سرخ کنید، یک تابه مستطیلی با پوشش نچسب کف آن بخرید.

تابه چدنی لبه دار

تابه لبه دار

گروهی از تابه ها که لبه های بلندتری نسبت به نوع معمولی دارد که می توانید از آن برای تهیه انواع غذا یا پخت مرغ استفاده کنید. تابه های لبه دار این مزیت را دارند که اگر داخل آن روغن زیادی بریزید، هنگام هم زدن مواد، روغن به بیرون نمی پاشد. این ماهیتابه ها برای غذاهایی که نیاز به سرخ کردن دارند مناسب است.

تابه چدنی مخصوص استیک

تابه مخصوص استیک

تابه های شیاردار مخصوصی وجود دارد که معمولا برای پخت استیک استفاده می شود. اگر می خواهید استیک در خانه بپزید، بهتر است یکی از این تابه ها را داشته باشید. جنس این تابه ها معمولا تفلون یا چدن است. البته به این تابه ها به دلیل اینکه برای کباب کردن انواع گوشت و مرغ استفاده می شود، تابه گریل نیز می گویند. این ماهیتابه خطوطی بر روی گوشت شما ایجاد می کند و غذا را جذاب تر می کند.

تابه چدنی درب شیشه ای

تابه درب شیشه ای

گاهی اوقات هنگام پختن غذا لازم است مدتی در مخزن بسته شود. بهتر است در شیشه ای باشد زیرا می توانید پخت غذا را ببینید. برخی از تابه ها درب ندارند. درب های تکی را می توان جداگانه خریداری کرد. اگر مجموعه ای از سرویس چدنی می خرید، یکی از قابلمه ها باید به اندازه تابه باشد. با این حال، اگر درب تابه برای شما مهم است، این نکته را هنگام خرید در نظر داشته باشید.

تابهخ رژیمی

تابه رژیمی

معمولاً دو طرفه هستند و در هنگام پخت درها بسته و کاملاً بسته می شوند. در نتیجه با کمک بخار و بدون نیاز به آب و روغن غذاهایی مانند مرغ و ماهی را خیلی سریع برای خوردن آماده می کنند. البته اگر بعد از خرید از تابه دو طرفه راضی نبودید می توانید با بازکردن لولا وسط ظرف را جدا کنید و دو تابه معمولی داشته باشید. در برخی مدل ها یکی از تابه های شیاردار است که اغلب برای تهیه غذاهایی مانند استیک استفاده می شود. قلم های رژیمی در دو سایز مختلف عرضه می شوند.

تابه نشانه دار حرارتی

تابه دارای نشانگر حرارت

برخی از تابه ها یک دایره قرمز کوچک در مرکز دارند که نشانگر حرارت نامیده می شود. در شرایط عادی خطوط داخل این نشانگر قابل مشاهده است، اما زمانی که دیگ روی گاز قرار می گیرد، نشانگر حرارت به تدریج گرم می شود و یک دایره قرمز یکدست تشکیل می دهد. در این مرحله، می‌دانید که تابه داغ است و آماده استفاده است و از داغ شدن بیش از حد آن برای گرم کردن تابه اجتناب می‌کنید. حرارت زیاد باعث شکسته شدن پلیمر کف ظرف شده و به تابه شما آسیب می رساند.

نکاتی که در خرید ماهیتابه باید در نظر داشته باشی

نکاتی که در خرید ماهیتابه باید در نظر داشته باشی

حالا که با انواع ماهیتابه چدنی و تمامی نکات مربوط به این جنس از ظروف آشپزخانه آشنا گشتید، در ادامه قصد داریم یک راهنمایی کلی جهت خرید این نوع از ماهیتابه ها ارائه دهیم. با دقت در موارد زیر شما یک خرید مطمئن را برای خود رقم خواهید زد:

اندازه و ابعاد ماهیتابه: ابتدا باید ابعاد ماهیتابه را بررسی کنید و مطمئن شوید که اندازه آن مناسب برای نیازهای خود است.

ضخامت و وزن: همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم ماهیتابه‌های چدنی باید دارای ضخامت و وزن مناسب باشند تا بتوانند حرارت را به طور یکنواخت منتقل کنند.

زمان استفاده: برای خرید یک ماهیتابه چدنی باید مدت زمان استفاده از آن را در نظر بگیرید. در صورتی که قصد استفاده مداوم دارید، بهتر است یک ماهیتابه با کیفیت بالا و مستحکم انتخاب کنید.

عایق حرارتی: ماهیتابه‌های چدنی برخی دارای عایق حرارتی برای دست‌های شما هستند تا از سوختن دستانتان جلوگیری کنند. در نظر داشته باشید که این ویژگی نیز برای انتخاب مناسب برای شما مهم است.

قیمت: برخی از ماهیتابه‌های چدنی ممکن است قیمت بالایی داشته باشند. بررسی کنید که آیا قیمت ماهیتابه با کیفیت و ویژگی‌های آن متناسب است یا خیر.

انتخاب فروشگاه معتبر برای خرید ماهیتابه چدنی

انتخاب فروشگاه معتبر برای خرید

انتخاب فروشگاه مناسب برای خرید یک ماهیتابه چدنی بسیار مهم است زیرا تأثیر بسیاری بر کیفیت و قیمت محصول دارد. برخی از اهمیت های انتخاب فروشگاه برای خرید یک ماهیتابه چدنی عبارتند از:

کیفیت محصول: فروشگاه های معتبر و معروف مثل خانه شما معمولاً ماهیتابه های با کیفیت و بازده بالا را عرضه می کنند. بنابراین، انتخاب یک فروشگاه قابل اعتماد و با تجربه می تواند کمک کند تا محصول با کیفیت خوبی دریافت شود.

قیمت منصفانه: فروشگاه های مختلف ممکن است قیمت های متفاوتی برای محصولات مشابه داشته باشند. بنابراین، انتخاب یک فروشگاه که قیمت رقابتی ارائه می دهد می تواند به خریدار کمک کند تا به طور مالی به صرفه خرید کند.

خدمات پس از فروش: خدمات پس از فروش نیز بسیار مهم است زیرا ممکن است بعد از خرید نیاز به تعمیر و یا تعویض محصول باشد. انتخاب یک فروشگاه با خدمات پس از فروش مناسب می تواند به خریدار در طول مدت استفاده از ماهیتابه کمک کند.

گارانتی محصول: مهم است که فروشگاه گارانتی معتبری برای ماهیتابه ارائه کند تا در صورت وجود هرگونه مشکل یا نقص در محصول، خریدار بتواند از گارانتی آن استفاده کند.

مقاله مرتبط: 6 مدل از برترین برندهای تابه چدنی

خرید ماهیتابه چدنی از فروشگاه خانه شما

شما کاربران عزیز می توانید ماهیتابه چدنی مد نظر خود را از سایت ما سفارش داده و در کوتاه ترین زمان ممکن در درب منزل خود آن را دریافت کنید. از یاد نبرید که مشاوران و پیشتیبانان سایت ما آماده هستند تا شما را در فرایند خرید یاری دهند.

افزون به ذکر است که علاوه بر انواع ماهیتابه، این فروشگاه تمامی لوازم ضروری و وسائل دکوری که برای یک خانه شیک نیاز است را دارا می باشد. پس شما می توانید با خیال راحت هر آنچه را که برای منزل خود نیاز دارید از آن تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید

whatsapp